547

اجمل مسرحيات عيد الام 2016

اجمل مسرحيات عيد الام ونصوص مسرحية عن عيد الام نقدمه لكم حيث يصلح أن تكون مسرحية عيد الام للبنات والاطفال وللمدارس والاحتفالات ومسرحية عيد الام اسلاميه معبرة يبحث عنها تكون مكتوبة ليصلح تمثيلها وعرضها على الجمهور , ولكن بعض النصوص تحتاج الى معالجة درامية حتى يكتمل جمالها وتكون معبرة كامل التعبير عن الوضع القائم,فكونوا معنا وتابعونا من خلال هذا المقال

المشهد الاول
في بيت
الأم ( تنادي ) : باسم …. باسم …. تعالى أرجوك يا بني..
باسم ( يظهر . يتأفف ) : أأأأوف…. ماذا تريدين يا ماما ؟

5471 اجمل مسرحيات عيد الام 2016

مسرحية عيد الام,مسرحية عيد الام مكتوبة,مسرحية عيد الام قصيرة,مسرحية بمناسبة عيد الام,مسرحية عيد الام للبنات والاطفال

 

فيديو تمثيلي لمسرحية عن عيد الام

 

الأم : أرجوك يا بني أن تذهب إلى الجزار و تحضر لي نصف كيلو لحم.
باسم : لن أذهب …. اذهبي أنت إذا أردت أن تشتري شيئا.
الأم : و لماذا لا تذهب يا بني ؟ تعرف أنني مشغولة بتجهيز الطعام و غسل ملابسك التي قمت بتوسيخها بعد أن لعبت في الوحل.
باسم : أأأوف …. أنا ليس لدي الوقت للذهاب إلى الجزار …. فقد وعدت صديقي يوسف أن ألعب معه.
الأم : رضي الله عنك يا بني . أجلب لي اللحم و اذهب أينما شئت مع صديقك يوسف.
باسم : لقد أخبرتك أنني لن أذهب. …. لن أذهب
يدخل الأب
الأب : ما بك يا أم باسم ؟ ما كل هذا الصراخ ؟ ماذا هناك ؟
الأم : لقد طلبت من باسم أن يشتري لي نصف كيلو لحم من عند الجزار و لكنه أصر على الخروج مع صديقه يوسف للعب .
الأب : أرجوك يا بني ، اصغ لأمك و لا تكن عاقا.
باسم : أنا أريد أن ألعب ، لا أن أصبح خادما كلما احتجتم لشيء ناديتم علي.
الأب : اقترح عليك شيئا يا باسم : إذا اشتريت اللحم لأمك أعطيك درهما لتشتري شوكولاطة.
باسم : شكولاطة ؟ لقد كبرت على الشوكولاطة يا أبي . اعطني خمسة دراهم لألعب ألعاب الفيديو إذا أردت أن أجلب لأمي اللحم.
الأم : لا فائدة من هذا الولد العاق يا أبا باسم…. سوف أذهب بنفسي لشراء اللحم.
باسم : أبي ، ألن تعطيني خمسة دراهم لأشتري لأمي اللحم ؟
الأب : لن أعطيك شيئا . اذهب و العب مع صديقك …. أطلب فقط من الله العلي القدير أن يهديك و يصلحك. ( يلتفت للأم ) سوف أذهب لشراء اللحم . لا داعي أن تتعبي نفسك يا زوجتي.
باسم ( يهز منكبيه ) : لو أعطيتني خمسة دراهم لأرحتك من مشقة هذا المشوار.
يخرج باسم من يسار المسرح و الأب و الأم من يمين المسرح .

نصوص مسرحيات عيد الام
مسرحيات مدرسية عن عيد الام
مسرحية مدرسية قصيرة عن عيد الام مكتوبة
مسرحية عيد الام للبنات
مسرحية عيد الام للاطفال
مسرحية عيد الام مضحكة
مسرحية عيد الام قصيرة
مسرحية عيد الام اسلامية

المشهد الثاني

في الشارع
باسم و صديقه يوسف .
يوسف : لقد أعطاني أبي خمسة دراهم … سوف أذهب لألعب لعبة الفيديو. ألن تأتي معي؟
باسم : لقد رفض والدي أن يعطيني المال .
يوسف : أما أنا ، فقد أعطاني أبي عشرة دراهم قائلا أنني ولد صالح أستمع لقوله و أنفذ أوامره و لا أتأخر في العودة للبيت.
باسم : أما أنا ، فليس لدي الوقت لمساعدة والدي…. أنا ما زلت صغيرا و لن أشقى منذ الآن . إذا أراد والداي شيئا فليعتمدا على نفسيهما.
يوسف : و لكن ، ألم تستمع إلى المعلم في المدرسة و الذي قال لنا أنه واجب علينا أن نطيع والدينا و أن نسعى لراحتهما؟
باسم : والداي لا يزالان بصحة جيدة و يستطيعان الاعتماد على نفسيهما.
تظهر فتاة في ملابس متسخة . الفتاة تبدو كمتشردة
الفتاة ( تتوجه بالحديث إلى باسم ) : أرجوك أيها الولد أن تجلب لي كأس ماء….. فأنا عطشانة و أكاد أهلك.
باسم ( ينظر إلى الفتاة باحتقار ) : أغربي عن وجهي أيتها المتشردة التي ترتدي ملابس متسخة…. هيا أغربي عن وجهي قبل أن أرجمك بالحجارة.
يوسف ( يخاطب باسم ) : توقف عن هذا الكلام الغير مؤدب يا باسم . ( يلتفت إلى الشابة ) سوف أجلب لك كأس ماء …… هل تريدين خبزا أيضا ؟ هل أنت جائعة؟
الشابة : بارك الله فيك أيها الولد ….. كأس ماء يكفي.
يوسف : سوف أعود حالا.
يخرج يوسف .
الشابة : و أنت يا باسم ، ألا تسعى لفعل الخير مثل صديقك يوسف ؟
باسم ( مستغربا ) : كيف عرفت اسمي و اسم صديقي أيتها المتشردة ؟ من أخبرك باسمي ؟
الشابة ( تبتسم ) : سوف أخبرك حالما يعود يوسف و أروي ظمئي.
يدخل يوسف حاملا كوب ماء .
يوسف : تفضلي كأس الماء و اشربي هنيئا أيتها الشابة .
الشابة : بارك الله فيك يا يوسف ( تأخذ كأس الماء و تشرب )
يوسف : و لكن ، من أخبرك باسمي ؟
الشابة : سأخبركما بسر : أنا في يقة لست متشردة ، ولكنني أميرة أسكن في قصر جميل
و أملك مالا كثيرا . و أنا أقوم دائما بالتخفي في هذه الملابس الرثة حتى أمتحن الأطفال مثلكم.
يوسف : أميرة؟؟؟ تمتحنين الأطفال؟؟؟
الأميرة : أجل ، و قد نجحت أنت يا يوسف في الامتحان . و لذلك سوف أجازيك و أعطيك هذه اللؤلؤة الغالية مكافأة لك. ( تخرج لؤلؤة من سترتها )
يوسف ( يأخذ اللؤلؤة و ينظر إليها غير مصدق ) : لؤلؤة لمجرد أنني جلبت لك كوب ماء؟
الشابة : هذا نظرا لخلقك الكريم و قلبك الطيب و مساعدة الغير.
باسم : أنا أيضا أريد لؤلؤة …. سوف أجلب لك كوب ماء حالا و تعطيني لؤلؤة مثل صديقي يوسف.
الشابة : أنت فشلت في الامتحان ، كما و أنني أعرف أنك عاق لوالديك. لذلك لن أعطيك لؤلؤة مثل صديقك يوسف الطيب و المطيع لوالديه.
باسم : أنا أيضا طفل مؤدب و مطيع لوالدي.
الشابة : إني أرى أمك قادمة . سوف أسألها و أعرف منها إن كنت تقول الصدق أم تكذب.
تدخل الأم .
باسم ( مخاطبا أمه ) : ماما ، أرجو أن تخبري هذه الأميرة أنني مطيع لوالدي و مؤدب و لست عاقا لوالدي حتى تعطيني لؤلؤة غالية.
الأم : للأسف يا أميرة ، ابني باسم عاق و لا يستمع لما أقول . و لا يتوقف عن إجابتي بأأأأوف كلما طلبت منه شيئا.
الشابة : أرأيت ؟ لذلك لن أعطيك لؤلؤة مثل يوسف.
باسم : أعدك أيتها الأميرة أن أصبح من الآن فصاعدا مطيعا لوالداي و لن أعصي لهما أمرا و أنفذ كل ما يطلبانه مني.
الشابة : سوف أذهب الآن دون أن أعطيك شيئا . و لكن سوف أعود في السنة القادمة مرة أخرى و أرى إذا غيرت من تعاملك مع والديك. عندها فقط أعطيك لؤلؤة و أبشرك بشرى جميلة و مفيدة لك.
باسم : أعدك أن أكون مطيعا لوالداي… أعدك أيتها الأميرة . و أعتذر لك عما بذر مني من جفاء و قسوة اتجاهك .
الشابة : لن أثق بك حتى أعود مرة أخرى في السنة القادمة و أسأل أمك عن تصرفاتك.
الأم : و أنا سأخبرك بكل أمانة إذا ما تغير أيتها الأميرة و لن اكذب عليك.
الشابة : سأذهب الآن لأمتحن أطفالا آخرين في الأحياء الأخرى…. إلى اللقاء في السنة القادمة.
باسم ( يلتفت لأمه ) : هل ما زلت بحاجة للحم من عند الجزار ؟ سوف أذهب حالا يا أمي لأجلبه لك . ( يقبل يديها ) و أعتذر لك يا أمي عن تصرفاتي السابقة و أعد ك أن أكون مطيعا من الآن فصاعدا. ( يخاطب يوسف ) رافقني يا صديقي يوسف عند الجزار.
يخرج باسم و يوسف من الجهة اليسرى .
الأم : أرجو فعلا أن تتغير يا بني و تحافظ على وعدك و تكون مطيعا و طيبا معي و مع والدك…. أصلحك الله يا ولدي و هداك إلى فعل الخير.
تخرج الأم من الجهة اليسرى.

المشهد الثالث

يدخل باسم و يوسف .
يوسف : أين تأخرت يا باسم ؟ فقد كنت انتظرك منذ عشرة دقائق .
باسم : أرجو أن تعذرني . فقد أرسلتني أمي لشراء بعض الخضر من السوق.
يوسف : أرى أنك تغيرت منذ لقائنا مع الأميرة المتخفية في ملابس المتشردة.
باسم : لقد تغيرت منذ التقيناها منذ عام مضى . فلم أعد ألعب في الوحل كي لا تتسخ ملابسي . كما و أنني لم أعد أزعج والداي بصراخي و إلحاحي عليهم إذا ما رفضوا أن يعطوني شيئا…
و لقد استحسنا والداي هذا التغيير و أصبحا دائم الدعاء لي بالنجاح في دراستي و أن يجنبني الله رفاق السوء.
تدخل الشابة دائما في هيئة المشردة.
يوسف : أنظر يا باسم ، إنها الأميرة . لقد عادت كما وعدتنا في السنة الماضية.
الشابة ( مبتسمة ) : مرحبا يا أولاد …. كيف حالكم و حال عائلاتكم ؟
باسم : بخير و الحمد لله أيتها الأميرة .
الشابة : كيف هي تصرفاتك مع والديك يا باسم ؟ هل ما زلت عاقا لوالديك ؟
باسم : كلا أيتها الأميرة ، لقد تغيرت كثيرا و يمكنك أن تسالي يوسف عن تصرفاتي . ( يلتفت إلى يوسف ) لقد لاحظت تغيرا كبيرا في تصرفاتي يا يوسف ، أليس كذلك؟
يوسف : أجل أيتها الأميرة. فباسم الواقف أمامك مختلف تماما عن باسم الذي التقيته في السنة الماضية.
الشابة : هذا جيد ، ولكن يجب أن أسأل أمك عن تصرفاتك …. هلا ناديت عليها يا باسم؟
باسم : حالا أيتها الأميرة .
يخرج باسم و يعود و هو ممسك بيد أمه.
باسم : ها هي ذي أمي فاسأليها عن تصرفاتي .
الأميرة : هل صحيح أيتها الأم أن تصرفات باسم تغيرت و لم يعد عاقا لوالديه؟
الأم : لقد تغير كثيرا … فقد أصبح مطيعا و مؤدبا و يسمع كلامي و كلام والده و يسعى لإرضائنا و يتجنب إغضابنا.
الشابة ( تبتسم فرحا ) : هذا جيد . أنت تستحق لؤلؤة من عندي. ( تعطيه لؤلؤة غالية أخرجتها من جيب سترتها )
باسم ( يأخذ اللؤلؤة فرحا ) : شكرا أيتها الأميرة الطيبة . ( يقدم اللؤلؤة لأمه ) هذه اللؤلؤة أهديها لك يا أمي. فأنت تستحقين هذه اللؤلؤة و كل كنوز الدنيا.
الأم ( تأخذ اللؤلؤة ) : شكرا يا ولدي. ( تلتفت إلى الشابة ) أرأيت أيتها الأميرة الطيبة مدى تغير تصرفات ابني باسم ؟
الشابة : لقد لاحظت ذلك.
باسم : و لكن يا أيتها الأميرة ، لقد قلت لي منذ سنة أنك سوف تعطيني لؤلؤة و تبشريني بشرى جميلة … ما هي تلك البشرى يا ترى أيتها الأميرة الطيبة ؟
الشابة : البشرى هي أنك كلما أطعت والديك كلما أحبك الله و كافأك بالنجاح في حياتك
باسم : هذه خير بشرى . و أعدك أيتها الأميرة أن أطيع والداي ما حييت و لن أغضبهما أبدا.
يوسف : و أنا أيضا أيتها الأميرة ، سوف أواظب على فعل الخيرات و طاعة والداي حتى أفوز بحب الله لي و يرضى عني.
الشابة : أنا سعيدة أنكم استوعبتم الدرس يا أولاد. ( تلتفت إلى الجماهير التي تشاهد المسرحية ) و أنتم أيها الأطفال ، هل تطيعون أولياء أموركم كما باسم و صديقه يوسف ؟ من يدري ، ربما أظهر فجأة أمام أحدكم و أمتحنه … فواظبوا أيها الأولاد و أيتها الفتيات على الطاعه

ملحوظة
النص يحتاج الى معالجه درامية ليكون جاهز للعرض

****

مسرحية عيد الام خليجية –

 

لام : موزة يا بنيتي ايبيلي قلاص ماي …
موزه : او او ما اشوفيني اذاكر اف منج قولي حق مريم …
الام : مريم يا بنيتي قلاص ماي ..
مريم : انشاء الله يا اماية ..
وبعدها تمرض الام
الام : بناتي ودوني الدكتور احس اني محمومة و راسي يعورني ..
موزة : يعني لازم دكتور خذيلج بندول و نامي انتهى الموضوع و بس خلاص لا تطلبين شي ابا اذاكر ..
مريم : انشاء الله يماية يلا قومي انوح الدكتور …
كانت مريم ساهره الليالي تراعي امها المسكينة المريضة اما موزة نامت و هي مرتاحة البال ..
في الصباح التالي حان وقت الجامعة موزة و مريم لديهما امتحان ….
مريم : يلا اماية مع السلامة بسير الجامعة
الام : يلا يا حبيبتي الله وياج ديري بالج على نفسج
موزة : يلا مريم الباص بروح بسرعة تعالي بيبدا و كت الامتحان ..
الام : يا رب نجح بناتي نجح بناتي
و في الجامعة
مريم : انا الحين كنت سهرانه وي شو بسوي يا ربي
موزة : تصدقون انا ذاكرت الامتحان عدل مية بالمية و متأكدة بالدرجة الكاملة
وقت الامتحان
المعلمة : يلا بنات بوزع اوراق الامتحان من غشنا فليس منا انزين
مريم : بسم الله اللهم سهل الامتحان علي بسم الله … هئ هئ الامتحان سهل و جني مذاكرتنه عدل حمدالله حمدالله …
موزة : الحين بحل الامتحان الله الله هئ هئ شو ها الاسئلة و لا جني ذاكرت يا ربي نيس كل شي …
بعد الامتحان
مريم : موزة ليش اصيحين ؟؟؟
موزة : والله يا اختي انا ذاكرت الامتحان عدل بس من شفت ورقة الامتحان حسيت اني نسيت كل شي مادري ليش ….
مريم : انا اعرف ليش في سببين : السبب الاول انج قليتي ادبج على امج و الرسول وصانا بالام لانها الي ربتج قال الله تعالى : “وقضى ربك ألا تعبدوا إلا إياه وبالوالدين إحسانا” و السبب الثاني : ما ذكرتي ربج لا قبل المذاكرة و لا بعد المذاكرة و لا في قاعة الامتحان و لا يوم استلمتي ورقة الامتحان كنتي اتقولين انا ذاكرت و انا وانا وانا اعوذ بالله من كلمة انا و بدون كلمة انشاء الله و احين لازم اسيرين البيت و تعتذرين لمج يلا يلا يا موزة …
موزة : انشاء الله …
و في البيت
موزة تذهب و تحضن امها و تقول : آسفة يا اماية آسفة و الله آسفة سامحيني دخيلج سامحيني انا غلطانة و اكبر غلطانة السموحة ….
الام و هي تبكي : ما علي يا بنيتي سامحتج و الله سامحتج ..
مريم توجه الكلام للطالبات : شفتو يا خواتي شو الي صار شفتو كيف قدر الام !!!

987 اجمل مسرحيات عيد الام 2016

الجزء الاول استيقاظ الطفل

 

هاااااااااااااااااااوم ( صوت تثائب) واووووووو اوووووووووو (صوت ديك) ترررررررررررن ترررررررررررررن( منبه)

حماده: عااااااايز انام . مفيش مدرسه النهارده الحمدلله.

الام: يا حبيبي النهاردة الحد. يا بني قوم يا عنيا

 انت كل يوم بتتعبني كده

حماده:  يا ماما النهارده اجازه. عشان عيد الشجرة

الام:عيد شجره اييه  مفيش اعياد

 انت كل يوم بتقول كده

 كل يوم تطلعلي عيد جديد على كده السنة كلها أجازة

 

حماده: ايه ده السنه طلعت كلها اجازه. احمدك يارب. هاااااااااااااااااااااااااااااااااااااوم

الام: ما تقووم…. الله .ولا اناديلك ابوك

قوم  والله لأجيب المية

حماده: لااااااااااااااااااا خلااااااااااااااااااااااص هقووووم اهه

 ادينى بس نص ساعه عشان كنت فى نص حلم مهم يا ماما

 هكمله واجى على طووول. عشان المدرس كان بيزاكرلنا هناك حته مهمه قوووى مكنتش فاهمها

 

الام: ما تقوم يا ابنى بطل دلع.

 قوم يا حبيبى وبكره تبقى تكمل الحلم. ولو مش فاهم قولى وانا ازكرهالك

حماده: تزاكريلى ايه . خلاااااااااص انا هقوووووم خلاااااااااااااااص

اوعى تكونى عملتيلى سندوتشات مربى مش بحبهاااااااااااااااااااااااااااا

الام:  لا عملتلك جبنة هي دي السطوانة اللي انت حفظها

 هو انا  لازم كده كل يوم افضل معاك ساعتين عشان تصحى

 

يقوم وهو قرفان . ويتخبط فى كل ركن فى الاوضه متوجها لغسيل الوش

 دب دب دب (صوت تخبيط على باب الحمام) الى من الواضح انه نام جوه بردو

 

الام: انت نمت جوااااااااا افتح يا موكوووووووس

  بعد تخبيط على الباب . يصحى الاستاذ من الحلم الى كان بيكمله جوا فى الشور ويطلع عشان يفطر ويروح على المدرسه

حماده:  مربى ليييييييييييييه  دى المربى دى رخمه قوووووى

. بردو عملتيلى سندوتشات مربى. يارب مصانع المربى كلها تقفل عشان ترتاحى يا ماما

 

الام:  بقولك مش مربى ربنا يهديك يا بني دي جبنة

حماده:   امال شكلها يدى على مربى لييه. والله ادخل انام تانى

الام:  ارجع يا مجنوووووووون هتجننى معاك

 

حماده:  وكمان جبنه رومى. ميدو الى قاعد جنبى فى الفصل مش بيحب الجبنه الرومى

الام: وانت بتاكلها انت ولا ميدو

حماده: مش هتفرق كلنا اخوات يا ماما. ده ايه ده

الام: طيب يا حبيبى. خد بالك من الطريق وكل سندوتشاتك واقعد عاقل في الفصل

الطفل:  اقعد عاقل فى الفصل على اساس انى بقعد على راسى

 

الام: لا ماهو المدرسين بيوصلولى اخبارك. كل يوم استدعاء

حماده: ده هما الى مش بيحبونى عشان انا اشطر منهم

الام:  اه صح انت اشطر من المدرسيين . باماره الكحك بتاع شهادة كل شهر. يلا روح المدرسه بدل ما تتاخر

الطفل:  هتدينى المصرووف ولا هقول الراجل ماما بتسلم عليك وبتقولك ركبنى معاك

الام: خد يا لمض خد

——————————————————————————————–

الفصل التانى فى الشارع

 

(ينزل الطفل فى الشارع . يمشى فى الشارع شويه . يقابل ميدو و هايدى. ميدو نفس سن حماده. وهايدى اكبر منهم بسنه او سنتين)

ميدو: ازيك يا حماده.

حماده: كويس الحمدلله بس زهقان قوى من المدرسه ومش عايز ارووح

ميدو: ولا انا عايز اروح بس لازم نتعلم يا حماده

هايدى: انا بقى عايزه اروح . عشان انا امبارح عملت حاجه جميله قووى . المدرسه قالتلى عليها .

ميدو وحماده باستغراب:  ايه هيا الحاجه دى

هايدى: المدرسه قالتلنا كل واحد يختار الوره الى بيحبها ويزرعها وييجى كل يوم يرويها . والورده هتفضل معانا طول سنين المدرسه وفى الاجازه هما هيخلو بالهم منها.

ميدو: وانتى بتعرفى تزرعى

هايدى: الاول مكنتش اعرف  بتتزرع ازاى. بس المدرسه علمتنا ازاى نزرعها وانا هاجى كل يوم عشان ارويها واقعد معاها فى الفسحه عشان اخلى بالى منها

ميدو: انا بحب الورد جدا. انا كمان هروح للمدرسه اطلب منها تعلمنى ازرع ورده ازاى. واسمى الورده بتاعتى. وردة الصراحة عشان كل يوم اجى احكيلها انا عملت ايه

هايدى: وانا هسمى بتاعتى وردة الامل. عشان لما اشوفها بتكبر قدام عينيا. بتدينى امل فى الحياة

حماده: بس انا مش بحب الورد

هايدى: خلاص اختار حاجه تكون بتحبها.

حماده: انا بحب النوم

هايدى: هههههههه لا حاجه ينفع تعملها فى الفصل يا حماده.

حماده: ما انا ينفع انام فى الفصل يا هايدى.

هايدى: لا لا غلط . النوم بيكون فى البيت بس. لكن فى المدرسه اختار هوايه ليك تكون بتحب تعملها.

حماده محتار: بس انا مش بعرف اعمل اى هوايه.

هايدى: فاكر يا حمادة لما رسمت السنه الى فاتت صورة للمدرسه و الفصل كله كان بيسقف.

حماده: اه فاكر . بس ميدو مكنش بيسقف عشان كان بياكل.

هايدى: سيبك من ميدو. المهم انك بتعرف ترسم ولازم ترجع ترسم تانى. كل يوم فى الفسحه ارسم رسمه حلوه وعلقها وشوف الناس هيقولولك ايه عنها.

حماده: بس ارسم عن ايه. مش عارف

ميدو: طبعا عن عيد الام . النهاره عيد الام يا حماده.

حماده: هو النهارده عيد الام يعنى اجازه صح؟؟

ميدو: لا طبعا. النهارده عندنا حفله بعد المدرسه لكن هنروح بردو.

هايدى: انتو بتقولو ايه بس. هو انت مكنتش تعرف يا حماده. امال جبت هديه ازاى لمامتك

حماده: انا نسيييت خااااااااااااااالص

هايدى: يا حماده مش قلنالك الاسبوع الى فات عشان تحوش فلوس وتجيب هديه

حماده: طب انا نسيت اعمل ايه انا دلوقتى.

هايدى: معرفش بقى بس يلا احنا وصلنا للمدرسه خلاص. تبقى تفكر بعدين

حماده: بس معنى كده ان ماما جايه النهارده الحفله . وانا مجبتش اى هديه خالص

ميدو: انت الى غلطان عشان كلنا قلنالك.

——————————————————————————————————–

الفصل التالت فى المدرسه:

 

ميدو: ايه يا حماده مالك سرحان كده

حماده: انا زعلان قوى من نفسى عشان مجبتش اى حاجه لماما

ميدو: ولا تزعل نفسك يا حماده كلنا هنساعدك

يدخل المدرس)

المدرس: ازيكم كلكم والنهارده هنتكلم عن حاجه مهمه. عن عيد الام. واتمنى ان كلكم تكونو جبتو هديه لماماتكم. عشان كل واحد هيدى مامته هديه فى الحفله النهارده. وعايزين نعرف من كل واحد جاب ايه لمامته

انجى قوليلنا جبتى ايه لمامتك.

انجى : انا واختى جبنا لماما جزمه.

المدرس: يارب ما تضربكم بيها. بس جميله يا انجى. وانت يا ميدو

ميدو: انا جبت لماما برفان

المدرس: جميل قوى ذوقك يا ميدو. وانت يا حماده جبت ايه لمامتك

حماده: انا ….. انا………

المدرس: ايه حاجه كبيره قوى كده

جماده: لا لا بس…..

المدرس: ما تقول يا حبيبى جتب ايه

حماده: بصراحة بقى انا مجتبش حاجه بس عشان انا والله نسيت.

المدرس: نسيت يا حماده؟؟؟؟؟ انت بتهزر صح؟؟؟

حماده: هو ميدو قالى من اسبوع بس انا معرفتش اجيب اى حاجه.

المدرس: عشان انت طفل مستهتر ومش بيهمك حاجه.

حماده وهو يبدا فى العياط: بس انا بجد نسيت. وانا والله بحب ماما بس هى الى بتعملى سندوتشات مربى مش بحبها

المدرس: خلاص يا ميدو متعيطش. بس انت هتكون الوحيد الى مجبش هديه وكل الاولاد هيضحكو عليك

حماده: طب انا اعمل ايه دلوقتى. انا صرفت كل المصروف ومحوشتش اى حاجه خالص.

المدرس: شوف يا حماده. الام مش بتستنى الهديه. لكنها بتستنى كلمة كل سنه وانتى طيبه . هتفرح بيك بردو لو انت افتركتها وقولتلها. وشوف انت تقدر تقدم لمامتك ايه غير الهديه.

 

حماده: حاضر هفكر.

 

——————————————————————————————–

 الفصل الرابع: الحفلة:

 

يمر الوقت حتى ينتهى اليوم الدراسى ويبدا الاطفال فى التجمع للحفله .

ميدو: يلا يا حماده انت مفكرتش فى حاجه.

حماده: لا طبعا فكرت ولقيت الحل. انا رسمت صورة لماما.

هايدى: ميدو . حماده . انتو بتعملو ايه يلا عشان نلحق الحفله

ميدو: ثوانى بس عشان حماده بيرسم الرسمه بتاعته قبل ما نروح عشان يديها هديه لمامته

هايدى: ورينى كده الرسمه

الله يا حماده . حلوه اوووى الرسمه بتاعتك. اكيييد هتعجبها

حماده: بجد يا  هايدى عشان انا زعلان اوى من نفسى.

هايدى: اه يا حماده حلوه اووى. وبص بقى كمان.

حماده: ايه

هايدى:  انا هديك الورده الى انا زرعاها تحطها فى الجواب الى هتديه لمامتك.

عشان تكون شكلها حلو.

حماده: بس انا مش معايا جواب.

ميدو: انا هروح بسرعه اشترى جواب. يلا نجمع من بعض.

حماده وهايدى: خد الفلوس الى معايا بسرعه انا كمان .

 

فى الحفله:

 

تظهر ام حماده فى الحفله. وترى الجميع ماسكين الهدايا ماعدا هي

ترى حماده فتاخذه  فى حضنها وهى يقترب فى تردد

الام: ايه يا حبيبى مالك زعلان كده ليه

حماده: لا مفيش يا ماما

الام: حد ضربك ولا حاجه

حماده: هو انا هسيب حد يضربنى يعنى. ده انا باكل كل يوم مربى. يعنى الى يكلمنى هلزقه

الام: هههههههه يا واد بطل لماضه وقولى في ايه مالك.

حماده: صراحة يا ماما انا نسيت اجيبلك هديه

الام: يا حبيبى . انت احلى هديه عندى.

حماده: طيب كل سنه وانتى طيبه ويعطيها الهديه

 

تفتح الهديه لتجدها لوحه جميله جدا. تاخذه فى حضنها . وتقوله اصحى يا حماااااااااااااااااااااااااااااااده

 

 

الفصل الخامس: فى البيت

 

صوت ديك. صوت منبه ترررررررررن ترررررررررررررن.

حماده قوووووووووووووم يا ابنى انت لسه نايييم.

ينظر اليها: هو انا كنت نايم.

الام: طبعا يا حبيبى ما انت دايما ناييم على نفسك.

الطفل: مش النهارده اجازه عشان عيد الام.

الام: كل يوم عندك اجازه ده ايه ده. لسه ناقص شهر على عيد الام يا حبيبى. قوووم بطل دلع

حماده يقفز من على السرير: هيه هيه هيه النهارده مش عيد الام. هقدر احوش هيه هيه هيه. ……………..

الختام.

547 اجمل مسرحيات عيد الام 2016

**********************************

نص مسرحي آخر

لا تذهب دون ترك تقييمك للموضوع

rating off اجمل مسرحيات عيد الام 2016rating off اجمل مسرحيات عيد الام 2016rating off اجمل مسرحيات عيد الام 2016rating off اجمل مسرحيات عيد الام 2016rating off اجمل مسرحيات عيد الام 2016 (No Ratings Yet)
loading اجمل مسرحيات عيد الام 2016Loading...

أضف تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *